دانستنی‌های نوجوان | موزه‌ی میراث پهلوانی بیرجند
  • کد مطالب: ۱۶۰۹۳۲
  • /
  • ۱۸ ارديبهشت‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۷

دانستنی‌های نوجوان | موزه‌ی میراث پهلوانی بیرجند

امروز قرار است به شهر بیرجند، مرکز استان پهناور خراسان جنوبی، سفر کنیم و با زورخانه‌ی تاریخی امیر عرب آشنا شویم.

امین صادق‌پور - امروز قرار است به شهر بیرجند، مرکز استان پهناور خراسان جنوبی، سفر کنیم و با زورخانه‌ی تاریخی امیر عرب آشنا شویم. این زورخانه حدود ۲۰۰ سال پیش، یعنی در دوره‌ی قاجاریه، ساخته شده است.

موزه‌ی میراث پهلوانی شهر بیرجند در این زورخانه‌ی قدیمی قرار دارد که در سال ۱۳۸۲ شمسی تأسیس شده است. این موزه نخستین موزه‌ی میراث پهلوانی کشور ایران به شمار می‌رود که پیش از اینکه تبدیل به موزه شود، مکانی برای ورزش پهلوانان بوده است.

از بخش‌های مختلف موزه‌ی پهلوانی شهر تاریخی بیرجند می‌توان به نمایش عکس‌های پهلوانان و پیش‌کسوتان صاحب‌نام، ابزارهای ورزشی مانند میل، کباده و تخته‌ی شنا، ضرب، ابزارهای پهلوانی زینتی مانند شمشیر و سپر، و تعدادی مانکن که لُنگ دور خود بسته‌ و حالت‌های مختلف ورزشی را به نمایش درآورده‌اند، اشاره کرد.

هدف از برپا کردن این موزه، آشنایی مردم با ورزش باستانی و آداب و رسوم و مرام پهلوانی بوده که مربوط به این رشته‌ی کهن و مردمی است.

مکان این موزه که نامش زورخانه‌ی امیر عرب است با شماره‌ی ۲۹۹۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و نیز مرمت و بازسازی شده است. هم‌اکنون این موزه به نام غلامحسین قمری، یکی از پهلوانان نام‌آشنای شهر بیرجند، شناخته می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم از موزه‌ی میراث پهلوانی بیرجند دیدن کنید و همزمان، نوشیدن و خوردن چای زعفرانی و عناب را فراموش نکنید!

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.